Az egészségügyi szolgáltatóknál gyakran alkalmazott általános minőségirányítási keretrendszerek (ISO 9001) mellett mára már megjelentek az egészségügyre specifikus keretrendszerek is (DIN EN 15224:2012). Ezek a keretrendszerek ugyan magukban foglalják az általános minőségi követelmények meghatározását, azok teljesítésének nyomon követését, ellenőrzését, értékelését, fejlesztését és dokumentálását, de nem tartalmazzák kötelezően a szakmai tevékenységek végzéséhez kapcsolódó alapvető feltételrendszert. Ezért az ISO keretrendszert gyakorta egészíti ki a szakmai minőségi követelményeket meghatározó standard-rendszer is (pl. hazánkban jelenleg ilyen a Magyar Egészségügyi Ellátási Standardok – MEES).
Minden egészségügyi szolgáltató számára kötelező működtetni a belső minőségügyi rendszert, melynek főbb céljai:
- a szolgáltatások minőségének fejlesztése, folyamatainak megismerése és tervezése, valamint a lehetséges hibák, nem-megfelelőségek (non-compliances) megelőzése, kezelése;
- a nem-megfelelőségek felismerése, azok okainak feltárása, az azokhoz kapcsolódó költségek és esetleges károk csökkentése;
- a szakmai és működési követelményeknek való megfelelés;
- saját követelményrendszer fejlesztése;
- a betegek jogainak, igényeinek és véleményeinek szem előtt tartása;
- a hatékony és biztonságos munkavégzést elősegítő környezet biztosítása.
Bár a szolgáltatók számára külső, akkreditált tanúsító szervezet által tanúsított minőségügyi rendszert nem kötelező működtetni, mégis számos közfinanszírozott és magánszolgáltató rendelkezik ilyen rendszerrel.